OA Leer- en Ontwikkelproblemen
Inleiding
Passend onderwijs (sinds 2014) legt een zorgplicht bij de scholen. Scholen zijn verantwoordelijk om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. Kinderen worden zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving.
Wat de wet passend onderwijs allemaal inhoudt en hoe dit uitpakt in de praktijk, leer je bij deze lessen.
Daarnaast worden er verschillende leer- en gedragsproblemen besproken en hoe je daar het beste mee om kunt gaan.
Leerdoelen
- Je onderzoekt wat passend onderwijs inhoudt
- Je onderzoekt wat erin en om de school gebeurt op het gebied van passend onderwijs
- Je brengt de samenwerkingsverbanden in kaart
- Je maakt een analyse van de praktijk en geeft een presentatie over passend onderwijs
- Je benoemt knelpunten bij passend onderwijs
- Je onderzoekt verschillende leer- en gedragsproblemen
- Je leer verschillende leer- en gedragsproblemen (her)kennen
- Je schrijft een werkstuk over een leer- of gedragsprobleem
- Je geeft een workshop aan klasgenoten over een leer- of gedragsprobleem
Leermiddelen
Boek School en didactiek:
- Hoofdstuk 2.2. interactievaardigheden
- Hoofdstuk 1.4.6 en 7.2.1.
Boek: Activiteiten bij leren
- H2 Zorgleerlingen
- 2.2 Passend onderwijsaanbod
Boek: Ontwikkeling en activiteiten
- H16+H17
- H15.3.2 Leer bevorderende activiteiten
- H19.8 en 19.9 Specifieke aandachtspunten
Lesmateriaal
- https://www.passendonderwijs.nl/
- https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs
- www.autismesteunpunt.nl
- www.steunpuntadhd.nl
- www.steunpuntpassendonderwijs.nl
- www.vanuitautismebekeken.nl
- www.reikthuiszittersdehand.nl
- www.netwerkouderinitiatieven.nl
- www.onderwijsconsulenten.nl
- www.medezeggenschap-passendonderwijs.nl
- www.knaplastig-aps.blogspot.com
- www.onderwijsjeugd.nl
- www.speciaalgewoon.nl
- www.gedragsproblemen.nl
Lesplanning blok 7 en 8 OA
Week
|
Onderwerp
|
Powerpoints/ lesmateriaal bij de lessen |
7.1
|
Passend onderwijs wat is dat?
Wet op passend onderwijs wat houdt dat in? Relatie examen C en D uitleggen |
les 1 ppt |
7.2
|
Gedragsproblemen herkennen (ABC) (Activiteiten bij leren Herzien H2.11)
|
les 2 ppt
|
7.3
|
Gedragsproblemen herkennen (ABC) (Activiteiten bij leren Herzien H2.11)
|
les 3 en 4 ppt
vragenlijst gedragsproblemen document omgaan met opvallend gedrag document mijlpalenoverzicht ontwikkeling |
7.4
|
Gedragsproblemen herkennen (ABC) (Activiteiten bij leren Herzien H2.11)
|
|
7.5
|
Positive behavior support (PBS)
|
les 5 ppt |
7.6
|
Executieve functies (Gedrag H16)
|
les 6 ppt |
7.7
|
Leerproblemen
|
|
7.8
|
Motivatie- en werkhoudingsproblemen
|
les 8 ppt
|
7.9
|
Sociale vaardigheden en emoties
|
les 9 ppt
|
7.10 Voortgangsweek- geen reguliere lessen
|
||
8.1
|
Speciaal (basis-) onderwijs (SBO/SO/VSO)
|
les 1 ppt
|
8.2
|
Thuiszitters
|
les 2 ppt
|
8.3
|
Groeps- en handelingsplannen | les 3 ppt
|
8.4
|
Opdracht: in tweetallen (40-60 min) of alleen (20-40 min)
Werkstuk, workshop (en hand-out) over een gedragsprobleem, houdingsprobleem of leerprobleem. Er zijn workshops voor én na de zomervakantie (blok 8+9) Verstandelijke beperking (Activiteiten bij leren Herzien H2.3) Autismespectrumstoornis (Activiteiten bij leren Herzien H2.4) (Gedrag H4) Aandachtsstoornis (Activiteiten bij leren Herzien H2.5) DCD (Activiteiten bij leren Herzien H2.6) Dyslexie (Activiteiten bij leren Herzien H2.7) Dyscalculie (Activiteiten bij leren Herzien H2.8) NLD (Activiteiten bij leren Herzien h2.9) Taalontwikkelingsstoornis (TOS) (Activiteiten bij leren Herzien H2.10) Hechtingsproblemen (Activiteiten bij leren Herzien H2.12) (Gedrag H6) Hoogbegaafd (Activiteiten bij leren Herzien H2.13) (Gedrag H13) Angstige kinderen (Gedrag H8) Faalangst (Gedrag H9) Oneerlijk gedrag Mishandelde kinderen (incl. keuze uit verschillende vormen van) (Gedrag H7) Pesten (incl. Cyberpesten) (Gedrag H15) Kinderen van gescheiden (Gedrag H7.7) /gestorven ouders Kinderen met trauma (Gedrag H7) Kinderen met oppositioneel gedrag (ODD) (Gedrag H5) Kinderen met antisociaal gedrag (CD) (Gedrag H5) Gilles de La Tourette (Gedrag H10) Depressie (Gedrag H8.8) ADHD (Gedrag H2) ADD (Gedrag H3) Motorische stoornissen (bijvoorbeeld developmental coordination disorder) (Gedrag H11) Selectief mutisme (Gedrag H8.3) Obsessieve compulsieve stoornis (OCD) (Gedrag H8.6) Non-verbal learning disorder (NLD) (Gedrag H12) Kinderen met agressie (Gedrag H14) Spraakstoornissen Communicatiestoornissen Concentratieproblemen Motivatieproblemen Werkhoudingsproblemen Kinderen met een levensbedreigende ziekte (en daardoor gedragsproblemen) |
|
8.5
|
Werken aan opdracht
|
|
8.6
|
Werken aan opdracht
|
|
8.7
|
Workshop 1
|
|
8.8
|
Workshop 2
|
|
8.9
|
Afsluiting blok 8
|
|
8.10 Voortgangsweek- geen reguliere lessen
|
||
9.1
|
Workshop 3 en inleiding blok 9
|
|
9.2
|
Workshop 4
|
|
9.3
|
Workshop 5
|
|
9.4
|
Workshop 6
|
|
9.5
|
Workshop 7
|
|
9.6
|
Workshop 8
|
|
9.7
|
Workshop 9
|
|
9.8
|
Workshop 10
|
|
9.9
|
Workshop 11
|
|
9.10 Voortgangsweek- geen reguliere lessen
|
Opdrachten
Naast de formatieve toetsen van het vak, maak je tijdens de les opdrachten. Een van de opdrachten is onder meer het bekijken van een documentaire. De vakdocent zal deze lesopdrachten plaatsen op It's Learning. Sommige opdrachten of formatieve toetsen moet je daar ook inleveren. Klik hier voor It's Learning en volg verder de instructies van je docent.
Naar boven