Wensen en behoeften inventariseren en hulpvragen formuleren
Inleiding
In dit thema leer je om de wensen en behoeften van het kind te inventariseren, zodat je de hulpvraag van het kind vast kunt stellen en daar een begeleidingsplan voor kunt schrijven. Door objectief te observeren, gesprekken te voeren en onderzoek te doen naar het dossier van het kind, inventariseer je wat het kind kan of juist minder goed kan. Je komt erachter wat het kind nog nodig heeft. Dit noem je een inventarisatie van de wensen en behoeften.
Het is belangrijk dat je een inventarisatie maakt op alle ontwikkelingsgebieden. Daarna kun je aandacht geven aan het gebied wat verder ontwikkeld kan worden of aandacht nodig heeft. Je laat zien dat je als als professional een inventarisatie kunt maken. Daarbij laat je zien dat je de theorie kunt toepassen door een sterke koppeling te maken tussen theorie en praktijk.
Leerdoelen
- De student heeft kennis van de verschillende manieren die er zijn om de wensen en behoeften te inventariseren van het kind (observeren, gesprekken voeren, dossier onderzoek, activiteiten)
- De student heeft kennis van 'kindvolgsystemen' en/of groepssystemen in de BPV
- De student kent het belang van communicatie over de wensen en behoeften van het kind met betrokkenen
- De student kent de manieren van rapporteren
- De student weet wat rapporteren is over ontwikkeling & en kent de rapportage –eisen die er gelden
- De student beschrijft de beginsituatie van het kind door een koppeling te maken met de ontwikkelingspsychologie en beschrijft alle punten die worden benoemd in het format ‘’schrijven van een plan’’
- De student kent en analyseert het probleem door middel van de PES formule
- De student heeft kennis van SMART doelen formuleren en hulpvragen en past deze toe op een eigen casus
- Student maakt een inventarisatie wensen en behoeften aan de hand van een casus
Leermiddelen
Theorieboek Methodiek PW
-
Hoofdstuk 6, 8 & 9.
Theorieboek Ontwikkeling en activiteiten PW
-
Hoofdstuk 2, 3, 4, 5 & 6
Theorieboek Pedagogisch medewerker kinderopvang PW of Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker
-
Hoofdstuk 3
Lesmateriaal
Powerpoints:
- Alle ontwikkelingsgebieden
- Rapporteren en algemene indruk
- Lichamelijke ontwikkeling
- Cognitieve ontwikkeling
- Sociale ontwikkeling
- Persoonlijkheids-, emotionele en seksuele ontwikkeling
- Conclusie en reflectie
Hulpmiddelen bij de toetsen:
|
---|
Format schrijven van een (begeleidings)plan
|
Opdrachten
Naast de formatieve toetsen van het vak, maak je tijdens de les opdrachten. De vakdocent zal deze lesopdrachten plaatsen op It's Learning. Sommige opdrachten of formatieve toetsen moet je daar ook inleveren. Klik hier voor It's Learning en volg verder de instructies van je docent.
Maatwerk en verdieping
Om extra te oefenen kunnen studenten voorbeelden bedenken van situaties uit de BPV. Daar een inventarisatie van wensen en behoeften van maken. De volgende stappen beschrijven; beginsituatie vaststellen, probleem formuleren, hulpvraag formuleren en een doel voor vaststellen.
Naar boven