Vakinformatie
Methodisch Handelen vormt het hart van het beroep. Een goede beroepskracht werkt altijd methodisch!
Methodisch handelen betekent dat je altijd dezelfde stappen zet om een resultaat te behalen en dat je de stappen altijd evalueert en eventueel bijstelt. Methodisch handelen is op een bewuste manier een plan inzetten om het kind vooruit te helpen.
Methodisch handelen leer je al vanaf het eerste schooljaar. Methodisch handelen bij activiteiten leer je bij de ‘crealessen’ en 'sport en spel'. Je leert activiteiten te organiseren en begeleiden en je leert een activiteitenprogramma te schrijven.
In deze lessen ontwikkel je het methodisch handelen. Je leert om op een objectieve manier te kijken naar het kind. Hieruit ga je doelen formuleren wat de basis is voor het schrijven van een plan van aanpak. Het plan voer je uit en evalueer je.
Relatie met examen
Methodisch Handelen hoort eigenlijk thuis bij alle beroepsexamens, maar binnen dit vak richten we ons vooral op examen D. De werkprocessen die centraal staan zijn:
PMKO:
- B1-K1-W1: inventariseert de wensen en behoeften van het kind
- P1-K1-W3: maakt een plan van aanpak voor de begeleiding
- P1-K1-W4: zorgt voor de uitvoering van een dagprogramma
- B1-K1-W8: evalueert de werkzaamheden
GPM:
- B1-K1-W1: inventariseert de wensen en behoeften van het kind
- P1-K1-W3: Ontwikkelt (mede) een begeleidingsplan
- P1-K1-W4: biedt gespecialiseerde kinderopvang
- B1-K1-W8: evalueert de werkzaamheden
OA:
- B1-K1-W1: inventariseert de wensen en behoeften van het kind
- B1-K1-W8: Evalueert de werkzaamheden
- B1-K1-W4: Stemt de werkzaamheden af met betrokkenen
- B1-W1-K7: Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat
- P3-K1-W3: Biedt (specifieke) ontwikkelingsgerichte lesactiviteiten aan
Formatieve toetsing
PMKO:
- 3PWMEH1 - IBPV opdracht - Inventariseren wensen en behoeften - periode 5 en 6
- 3PMMEH3 - BPV opdracht - Begeleidingsplan met Evaluatie - uiterlijk periode 9
GPM:
- 3PWMEH1 - IBPV opdracht - Inventariseren wensen en behoeften - periode 5 en 6 (= voor de BBL is dit een BPV opdracht)
- 3GPMMEH3 - BPV opdracht - Begeleidingsplan met evaluatie - BBL periode 8 - BOL uiterlijk periode 9
OA:
- 3PWMEH1 - IBPV opdracht - Inventariseren wensen en behoeften - periode 6
- 3OAMEH2 - DVC/BPV opdracht - Leer- en ontwikkelingsproblemen - periode 8
- 3OAMEH3 - BPV opdracht - Specifieke ontwikkelingsgerichte lesactiviteit - BBL periode 9 BOL periode 10
Het inleveren van formatieve toetsen doe je hier.
Leerdoelen
- Je leert wat het belang is van op de juiste manier omgaan met persoonsgegevens volgens de richtlijnen van de privacywetgeving (AVG).
- Je ontwikkelt je vaardigheden om methodisch te handelen
- Je hebt inzicht in de wijze waarop ICT ingezet wordt in de BPV als ondersteuning bij het proces van methodisch handelen.
- Je hebt kennis van observeren en je bent in staat methodisch te observeren
- Je inventariseert je de wensen en behoeften van een kind
- Je hebt inzicht in verschillende instrumenten die je ondersteunen om methodisch te handelen
- Je leert een plan te schrijven voor een kind volgens de methodische cyclus
Lesplanning periode 5 en 6
Periode 5
|
|
Lesweek
|
Onderwerp
|
Week 1
|
= geen les in verband met introductieweek
|
Week 2
|
Inleiding methodisch handelen
Wat is methodisch werken? Voor wie en waarom |
Week 3
|
Verschil methode en methodiek en toepassen
|
Week 4
|
Waarnemen, observeren, signaleren en rapporteren
|
Week 5
|
Oefenen met signaleren en rapporteren
|
Week 6
|
Kind volgsystemen onderzoeken
|
Week 7
|
Start inventariseren wensen en behoeften. Uitleggen toets. AVG wet
|
Week 8
|
Algemene indruk + rapportage eisen + geschiedenis en leefwereld
|
Week 9
|
Lichamelijke ontwikkeling
|
Week 10
|
= geen les in verband met voortgangsweek
|
Periode 6
|
|
Lesweek
|
Onderwerp
|
Week 1
|
Cognitieve ontwikkeling
|
Week 2
|
Sociaal affectieve ontwikkeling
|
Week 3
|
Persoonlijkheidsontwikkeling en seksuele ontwikkeling
|
Week 4
|
Conclusies, aanleiding voor verder onderzoek en reflectie
|
Week 5
|
Observeren wat is dat?
|
Week 6
|
Professioneel observeren
|
Week 7
|
Professioneel observeren
|
Week 8
|
Observatietechnieken
|
Week 9
|
Observatiemethoden
|
Week 10
|
= geen les in verband met voortgangsweek
|
PMKO & GPM lesplannng periode 7 en 8
Lesweek
|
Onderwerpen
|
Doelen
|
Lesmateriaal
|
1
|
Start periode 7
Toets onderdeel plaats/tijd |
|
|
2
|
Knelpunten
|
|
|
3
|
Toets onderdeel
observatie afronden |
|
|
4
|
Toets onderdeel
reflectie |
|
|
5
|
Afronding van de toetsing
Formats |
|
|
6
|
Bewijs slb dossier
|
Je blikt terug op het afgelopen blok
|
|
7
|
Schrijven van een plan
Uitleg formatieve toetsing periode 8 Methodisch handelen 3 en 4 (begeleidingsplan en evaluatie van uitvoering) |
|
|
8
|
Schrijven van een plan
|
|
|
9
|
Schrijven van een plan
|
|
|
De 10e week is de Voortgangsweek en zijn er geen reguliere lessen
|
|||
1
|
Start periode 8
Doelen |
|
Nodig tijdens alle lessen:
|
2
|
Doelen
|
|
|
3
|
Plan van Aanpak
|
Plan van aanpak
|
|
4
|
Begeleidingsplan
Uitleg Formatieve toets MH4 Evalueren |
Begeleidingsplan
|
|
5
|
Activiteitenplan
|
Activiteitenplan
|
|
6
|
Activiteitenplan
|
||
7
|
Evalueren
|
Evalueren
|
|
8
|
Bewijs SLB-dossier
|
|
|
9
|
Extra les
|
|
|
De 10e week is de Voortgangsweek en zijn er geen reguliere lessen
|
OA lesplanning periode 7 en 8
De lesplanning voor periode 7 en 8 vind je bij het thema leer en ontwikkelproblemen.
Leermiddelen
Theorieboeken van Traject Welzijn:
- Methodiek PW
- Ontwikkeling en activiteiten PW
- OA - School en didactiek PW
- OA - Activiteiten bij leren PW
Bij de theorieboeken behorende digitale leeromgeving: Mijn Thieme Meulenhoff
Opdrachten en dergelijke via It's Learning
Diverse websites
Hulpmiddelen bij de toetsen:
|
---|
Format schrijven van een (begeleidings)plan
|
Maatwerk en Verdieping