Vakinformatie

Methodisch Handelen vormt het hart van het beroep. Een goede beroepskracht werkt altijd methodisch!

Methodisch handelen betekent dat je altijd dezelfde stappen zet om een resultaat te behalen en dat je de stappen altijd evalueert en eventueel bijstelt. Methodisch handelen is op een bewuste manier een plan inzetten om het kind vooruit te helpen.

Methodisch handelen leer je al vanaf het eerste schooljaar. Methodisch handelen bij activiteiten leer je bij de ‘crealessen’ en 'sport en spel'. Je leert activiteiten te organiseren en begeleiden en je leert een activiteitenprogramma te schrijven. 

In deze lessen ontwikkel je het methodisch handelen. Je leert om op een objectieve manier te kijken naar het kind. Hieruit ga je doelen formuleren wat de basis is voor het schrijven van een plan van aanpak. Het plan voer je uit en evalueer je.

Relatie met examen

Methodisch Handelen hoort eigenlijk thuis bij alle beroepsexamens, maar binnen dit vak richten we ons vooral op examen D. De werkprocessen die centraal staan zijn:

PMKO:

  • B1-K1-W1: inventariseert de wensen en behoeften van het kind 
  • P1-K1-W3: maakt een plan van aanpak voor de begeleiding  
  • P1-K1-W4: zorgt voor de uitvoering van een dagprogramma 
  • B1-K1-W8: evalueert de werkzaamheden 

GPM:

  • B1-K1-W1: inventariseert de wensen en behoeften van het kind 
  • P1-K1-W3: Ontwikkelt (mede) een begeleidingsplan 
  • P1-K1-W4: biedt gespecialiseerde kinderopvang 
  • B1-K1-W8: evalueert de werkzaamheden 

OA:

  • B1-K1-W1: inventariseert de wensen en behoeften van het kind
  • B1-K1-W8: Evalueert de werkzaamheden
  • B1-K1-W4: Stemt de werkzaamheden af met betrokkenen
  • B1-W1-K7: Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat
  • P3-K1-W3: Biedt (specifieke) ontwikkelingsgerichte lesactiviteiten aan

Formatieve toetsing

PMKO:

GPM:

OA:

Het inleveren van formatieve toetsen doe je hier.

Leerdoelen

  • Je leert wat het belang is van op de juiste manier omgaan met persoonsgegevens volgens de richtlijnen van de privacywetgeving (AVG).
  • Je ontwikkelt je vaardigheden om methodisch te handelen
  • Je hebt inzicht in de wijze waarop ICT ingezet wordt in de BPV als ondersteuning bij het proces van methodisch handelen.
  • Je hebt kennis van observeren en je bent in staat methodisch te observeren
  • Je inventariseert je de wensen en behoeften van een kind
  • Je hebt inzicht in verschillende instrumenten die je ondersteunen om methodisch te handelen
  • Je leert een plan te schrijven voor een kind volgens de methodische cyclus 

Lesplanning periode 5 en 6

Periode 5
Lesweek
Onderwerp
Week 1
= geen les in verband met introductieweek
Week 2
Inleiding methodisch handelen 
Wat is methodisch werken? Voor wie en waarom 
Week 3
Verschil methode en methodiek en toepassen 
Week 4
Waarnemen, observeren, signaleren en rapporteren
Week 5
Oefenen met signaleren en rapporteren 
Week 6
Kind volgsystemen onderzoeken 
Week 7
Start inventariseren wensen en behoeften. Uitleggen toets. AVG wet 
Week 8
Algemene indruk + rapportage eisen + geschiedenis en leefwereld 
Week 9
Lichamelijke ontwikkeling  
Week 10
= geen les in verband met voortgangsweek
Periode 6
Lesweek
Onderwerp
Week 1
Cognitieve ontwikkeling 
Week 2
Sociaal affectieve ontwikkeling  
Week 3
Persoonlijkheidsontwikkeling en seksuele ontwikkeling 
Week 4
Conclusies, aanleiding voor verder onderzoek en reflectie 
Week 5
Observeren wat is dat? 
Week 6
Professioneel observeren  
Week 7
Professioneel observeren 
Week 8
Observatietechnieken  
Week 9
Observatiemethoden  
Week 10
=  geen les in verband met voortgangsweek

PMKO & GPM lesplannng periode 7 en 8

Lesweek 
Onderwerpen
Doelen 
Lesmateriaal 
1 
Start periode 7
Toets onderdeel plaats/tijd  
  • Je bekijkt welke tijdstip manieren er zijn  
  • Plaats tijd observatie 
Tussenproducten worden klassikaal besproken en voorzien van feedback  
  • Methodiek PW: H.7.4 tijdstip  
  • Huiswerk van studenten  
2 
Knelpunten  
  • Observatie uitvoeren 

Je bespreekt knelpunten waar je tegenaan loopt in de praktijk  
 
3 
Toets onderdeel  
observatie afronden  
  • Observatie afronden 

Tussenproducten worden klassikaal besproken en voorzien van feedback  
 
4 
Toets onderdeel  
reflectie  
  • Reflectie observatie 

Tussenproducten worden klassikaal besproken en voorzien van feedback  
 
5 
Afronding van de toetsing  
Formats  
  • Je stelt de laatste vragen over afronding van je toetsing  

  • Toetsbeschrijving   
6 
Bewijs slb dossier  
 Je blikt terug op het afgelopen blok  
  • Je benoemt wat je geleerd hebt over methodisch werken  
  • Je evalueert de lessen  
 Eventueel ter opfrissing:   
  • Je zoekt uit welke formats er zijn voor methodisch handelen  
  • Je brengt in kaart welke format je voor welk type werk gebruikt  
  • Slb-dossier  
  • Thema pagina op Its Learning over methodisch handelen
 
7 
Schrijven van een plan  
Uitleg formatieve toetsing periode 8  
Methodisch handelen 3 en 4 (begeleidingsplan en evaluatie van uitvoering)  
  • Je leest zelf de beschrijving van de (oefen)toetsing voor het schrijven van een plan door (thuis)  
  • Je krijgt kort uitleg over het schrijven van het plan  
  • Je maakt in de BPV vast een afspraak over welk kind je een plan schrijft. 
In week 9 van periode 8 lever je het plan van aanpak +evaluatie van uitvoering in! 
  • Formatieve toets 

8 
 Schrijven van een plan  
  • Nulmeting   
  • Oriënteren op formatieve toetsing die ingeleverd moet worden  
  • Bestuderen van de (oefen)toets: methodisch handelen niveau 3 en 4  
  • Je maakt afspraken over de werkwijze bij deze lessen:  
  • Als voorbereiding werk je een afgesproken onderdeel van de toetsing uit  
Tijdens de les worden de opbrengsten besproken en van feedback, feed-up en feed forward voorzien  
  • Bijlage o meting  
  • Studentenhandleiding 
  • Toetsbeschrijvingen  
9 
 Schrijven van een plan  
  • Beginsituatie 

Tussenproducten worden klassikaal besproken en voorzien van feedback. Hier zijn twee lessen voor uitgetrokken. Veel voorkomende fouten worden besproken. Een goed beschreven beginsituatie is nodig om hulpvragen en doelen te formuleren!  
  • Methodiek PW: H.3.3 Het stappenplan   
  • Huiswerk van studenten   
De 10e week is de Voortgangsweek en zijn er geen reguliere lessen
1
Start periode 8
Doelen 
  • Doelen bespreken
Nodig tijdens alle lessen:
  • Bijlage SMART doelen  
  • Huiswerk studenten  
  • Waar nodig opfrissen van de theorie (hoofdstuk 3 het stappenplan)  
  • Format schrijven van een plan

2
Doelen 
  • Tussenproducten worden klassikaal besproken en voorzien van feedback.  
  • Je oefent klassikaal met formuleren van SMART doelen bij de verschillende plannen  
  • Bijlage SMART doelen  
  • Huiswerk studenten SMART doel formuleren   
3
Plan van Aanpak
Plan van aanpak 
  • Je verdiept je in het plan van aanpak dat bestaat uit 2 delen:  
  • Het begeleidingsplan en het activiteitenplan
  • Tussenproducten worden klassikaal besproken en voorzien van feedback.  
  • Hier zijn twee lessen voor uitgetrokken, zodat alle knelpunten besproken kunnen worden  
4
Begeleidingsplan
Uitleg Formatieve toets MH4 Evalueren
Begeleidingsplan  
  • Tussenproducten worden klassikaal besproken en voorzien van feedback.  
  • Evalueren van uitvoering  
5
Activiteitenplan
 Activiteitenplan 
  • Tussenproducten worden klassikaal besproken en voorzien van feedback  

6
Activiteitenplan
7
Evalueren
Evalueren
  • Je verdiept je in de product en procesevaluatie  
  • Tussenproducten worden klassikaal besproken en voorzien van feedback.  
  • Uitwerken formatieve toets evalueren van uitvoering  
8
Bewijs SLB-dossier
  • Je blikt terug op het afgelopen blok
  • Je benoemt wat je geleerd hebt over methodisch werken  
  • Je evalueert de lessen
9
Extra les
  • Extra les voor opdrachten, oefeningen, herhalingen etc
De 10e week is de Voortgangsweek en zijn er geen reguliere lessen

OA lesplanning periode 7 en 8

De lesplanning voor periode 7 en 8 vind je bij het thema leer en ontwikkelproblemen.

Leermiddelen

Theorieboeken van Traject Welzijn:

  • Methodiek PW  
  • Ontwikkeling en activiteiten PW  
  • OA - School en didactiek PW  
  • OA - Activiteiten bij leren PW  

Bij de theorieboeken behorende digitale leeromgeving: Mijn Thieme Meulenhoff 

Opdrachten en dergelijke via It's Learning 

Diverse websites

Hulpmiddelen bij de toetsen:
Format schrijven van een (begeleidings)plan

Maatwerk en Verdieping





Naar boven
/var/www/bib-pedagogisch-werk-davinci.learningmatters.nl