Culturele Diversiteit
Inleiding
Ondersteunend aan alle werkprocessen
In dit thema staat 'diversiteit' centraal. Diversiteit is volgens het woordenboek: verscheidenheid. Diversiteit gaat over verschillen tussen mensen.
Je kunt hierbij denken aan verschillen in geloof, cultuur en verschillen tussen mensen onderling.
Als pedagogisch werker is het belangrijk dat je zelf op een professionele manier omgaat met verschillen. Dat kun je alleen maar door je te verdiepen in de ander.
Daarnaast is het een belangrijke taak voor jou als pedagogisch werker om kinderen te begeleiden en op te voeden bij het omgaan met verschillen.
Leerdoelen
- Je verdiept je in de multiculturele samenleving
- Je verdiept je in het begeleiden van kinderen met betrekking tot diversiteit
- Je onderzoekt het belang van aansluiten bij de belevingswereld van het kind
- Je onderzoekt de overeenkomsten en verschillen in diversiteit tussen jezelf en de ander
Lesplanning en Leermiddelen
- Traject Welzijn; Pedagogisch klimaat, hoofdstuk 5 t/m 7
- Mijn Thieme Meulenhoff
- Pedagogisch kader: samen verschillend: http://stichtingbkk.nl/images/Boek_peka_samen_verschillend.pdf
Lesweek
|
Onderwerpen
|
Doelen
|
Lesmateriaal
|
1
|
0-meting “Wie ben ik?” Tot welke groep behoor jij?
Behandelen theorie: Diversiteit in de maatschappij 1.
Uitleggen formatieve toetsing Culturele diversiteit |
|
Boek: Pedagogisch klimaat
Module 2: Diversiteit
|
2
|
Behandelen theorie: Diversiteit in de maatschappij 1.
|
|
Boek: Pedagogisch klimaat
Module 2: Diversiteit - Blz. 62 – 75
|
3
|
Terugkoppeling lesweek 1 & 2.
Geloof in beeld |
|
|
4
|
Behandelen theorie: Diversiteit in de groep 3.
3.1 Vertrouwd maken met diversiteit; 3.2 Respectvol omgaan met anderen; Opdracht met als doel: respectvol met elkaar omgaan in de eigen lesgroep. |
|
Boek: Pedagogisch klimaat
Module 2: Diversiteit. Hoofdstuk 3. Diversiteit in de groep - Blz. 91 – 95
|
5
|
Behandelen theorie: Diversiteit in de groep 3.
3.3 Aansluiten bij de belevingswereld; 3.4 Genderbewust opvoeden; Tussenmeting |
|
Boek: Pedagogisch klimaat
Module 2: Diversiteit. Hoofdstuk 3. Diversiteit in de groep - Blz. 95 - 100
|
6
|
Behandelen theorie: Diversiteit in de groep 3.
3.5 Omgaan met ouders; |
|
Boek: Pedagogisch klimaat
Module 2: Diversiteit. Hoofdstuk 3: Diversiteit in de groep - Blz. 100 – 105
|
7
|
|
|
|
8
|
|||
9
|
Evaluatie/ afronding
|
|
|
10
|
|
Aanvullend lesmateriaal
Diversiteit in leren: http://www.diversiteitenleren.be/
Diversiteit in actie http://www.diversiteitinactie.be/
Iedereen is anders: http://blog.partou.nl/2016/09/01/diversiteit-op-de-kinderopvang/
Opdrachten
Naast de formatieve toetsen van het vak, maak je tijdens de les opdrachten. De vakdocent zal deze lesopdrachten plaatsen op It's Learning. Sommige opdrachten of formatieve toetsen moet je daar ook inleveren. Klik hier voor It's Learning en volg verder de instructies van je docent.
Maatwerk en verdieping
- Extra opdrachten op de methodesite Thieme Meulenhoff maken
- Extra verdieping in de leerstof en deze terug laten komen in de presentatie