Culturele Diversiteit

Inleiding

Ondersteunend aan alle werkprocessen

In dit thema staat 'diversiteit' centraal. Diversiteit is volgens het woordenboek: verscheidenheid.  Diversiteit gaat over verschillen tussen mensen.  
Je kunt hierbij denken aan verschillen in geloof, cultuur en verschillen tussen mensen onderling. 

Als pedagogisch werker is het belangrijk dat je zelf op een professionele manier omgaat met verschillen. Dat kun je alleen maar door je te verdiepen in de ander.   

Daarnaast is het een belangrijke taak voor jou als pedagogisch werker om kinderen te begeleiden en op te voeden bij het omgaan met verschillen. 

Leerdoelen

  • Je verdiept je in de multiculturele samenleving 
  • Je verdiept je in het begeleiden van kinderen met betrekking tot diversiteit 
  • Je onderzoekt het belang van aansluiten bij de belevingswereld van het kind  
  • Je onderzoekt de overeenkomsten en verschillen in diversiteit tussen jezelf en de ander 

Lesplanning en Leermiddelen

Lesweek
Onderwerpen
Doelen
Lesmateriaal
1
0-meting “Wie ben ik?” Tot welke groep behoor jij?
Behandelen theorie: Diversiteit in de maatschappij 1.
  • samen verschillend;
  • Verandering in de maatschappij;
  • Culturele verschillen;
  • De multiculturele samenleving;
Begrijp je de theorie? Behandelen stellingen, blz. 76.
Uitleggen formatieve toetsing Culturele diversiteit 
  • Je kunt beschrijven wat diversiteit betekent.
  • Je kunt uitleggen wat culturele diversiteit is.
  • Je kunt beschrijven wat cultuur betekent.
  • Je kunt uitleggen wat een multiculturele samenleving is.

Boek: Pedagogisch klimaat
Module 2: Diversiteit
  • Diversiteit in de maatschappij - Blz. 56 – 62
  • Powerpoint les 1
2
Behandelen theorie: Diversiteit in de maatschappij 1.
  • Land van herkomst;
  • Mensen en hun levensbeschouwing;
 Begrijp je de theorie? Behandelen stellingen, blz. 76.
  • Je kunt omschrijven wat de grootste bevolkingsgroepen met een migratieachtergronden in Nederlands zijn.
  • Je kunt benoemen wat de vijf grootste wereldgodsdiensten zijn.
  •  Je kunt beschrijven wat de belangrijkste kenmerken van deze wereldgodsdiensten zijn.
Boek: Pedagogisch klimaat
Module 2: Diversiteit - Blz. 62 – 75
  • Diversiteit in de maatschappij
  • Powerpoint les 2
3
Terugkoppeling lesweek 1 & 2.
 Geloof in beeld
  • Na afloop van deze les weet je meer over verschillende geloven.

4
Behandelen theorie: Diversiteit in de groep 3.  
3.1 Vertrouwd maken met diversiteit;
3.2 Respectvol omgaan met anderen; 
 Opdracht met als doel: respectvol met elkaar omgaan in de eigen lesgroep.
  • Je kunt beschrijven op welke manieren je kinderen vertrouwd kunt maken met diversiteit.
Boek: Pedagogisch klimaat
Module 2: Diversiteit.
Hoofdstuk 3.  Diversiteit in de groep - Blz. 91 – 95
5
Behandelen theorie: Diversiteit in de groep 3.
3.3 Aansluiten bij de belevingswereld;
3.4 Genderbewust opvoeden; 
Tussenmeting
  • Je kunt beschrijven wat het verschil tussen sekse en gender.
  • Je kunt benoemen wat de aandachtspunten voor genderbewust opvoeden.
Boek: Pedagogisch klimaat
Module 2: Diversiteit.
Hoofdstuk 3.  Diversiteit in de groep - Blz. 95 - 100
6
Behandelen theorie: Diversiteit in de groep 3.
3.5 Omgaan met ouders;
  • Je kunt beschrijven van nuttige tips zijn voor een goede samenwerking met ouders.
Boek: Pedagogisch klimaat
Module 2: Diversiteit.
Hoofdstuk 3:  Diversiteit in de groep - Blz. 100 – 105
7

Presentaties toetsing: “Interculturele ervaring”






8
9
Evaluatie/ afronding  


10

Aanvullend lesmateriaal

Diversiteit in leren:  http://www.diversiteitenleren.be/  

Diversiteit in actie  http://www.diversiteitinactie.be/  

Iedereen is anders:  http://blog.partou.nl/2016/09/01/diversiteit-op-de-kinderopvang/ 

Opdrachten

Naast de formatieve toetsen van het vak, maak je tijdens de les opdrachten. De vakdocent zal deze lesopdrachten plaatsen op It's Learning. Sommige opdrachten of formatieve toetsen moet je daar ook inleveren. Klik hier voor It's Learning en volg verder de instructies van je docent.

Maatwerk en verdieping

  • Extra opdrachten op de methodesite Thieme Meulenhoff maken 
  • Extra verdieping in de leerstof en deze terug laten komen in de presentatie
Naar boven
/var/www/bib-pedagogisch-werk-davinci.learningmatters.nl