Signleren, observeren en rapporteren

Inleiding

Signaleren, observeren en rapporteren zijn belangrijke vaardigheden in het beroep. Dit doe je natuurlijk de hele dag door, zelfs zonder dat je daar erg in hebt. Maar als professional wordt er ook van je verwacht dat je planmatig en doelgericht (methodisch) kunt observeren. Dat gaan we vooral in dit thema behandelen. Je leert verschillende methodes om het kind goed te kunnen observeren en om signalen te kunnen herkennen. Ook gaan we kijken wat methodisch en objectief observeren is en hoe je je observaties goed op papier kunt uitwerken.

Leerdoelen

  • Je hebt kennis van observeren
  • Je bent in staat methodisch en objectief te observeren
  • Je kunt signalen herkennen
  • Je verdiept je in het begrip: ā€¯professioneel observerenā€¯
  • Je benoemt valkuilen bij observatie
  • Je legt uit wat er bedoeld wordt met methodisch observeren
  • Je brengt in beeld hoe je de betrouwbaarheid van observaties kunt vergroten
  • Je verdiept je in hoe je een observatiedoel formuleert.
  • Je verdiept je in verschillende observatiemethodes
  • Je verdiept je in hoe je je observaties kunt vastleggen
  • Je verdiept je in het maken van een goede, objectieve rapportage

Leermiddelen

Boek methodiek PW werkboek (mijn thieme meulenhoff) van Thieme Meulenhoff

Hoofdstukken:

  • 6 Waarnemen
  • 7 Observatiemethoden
  • 8 Rapporteren
  • 9 Helder en correct rapporteren

Format observeren

Powerpoints:

Lesmateriaal

Diverse websites / filmpjes, volgens instructies van je docent.

Opdrachten

Naast de formatieve toetsen van het vak, maak je tijdens de les opdrachten. De vakdocent zal deze lesopdrachten plaatsen op It's Learning. Sommige opdrachten of formatieve toetsen moet je daar ook inleveren. Klik hier voor It's Learning en volg verder de instructies van je docent.

Naar boven
/var/www/bib-pedagogisch-werk-davinci.learningmatters.nl