Specifieke zorgbehoeften

Uitleg

In de gespecialiseerde opvang is erg veel, verschillend werk. Je vangt kinderen en jongeren op die extra ondersteuning nodig hebben. Dat kan bijvoorbeeld gaan over lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen, gedragsproblemen of stoornissen. Ook kan het gaan om opvang die niet in de reguliere opvang geboden kan worden.

Je werkt met in de gespecialiseerde opvang met kinderen en jongeren van wie de ontwikkeling anders dan ‘gewoon’ verloopt. Daarom hebben deze kinderen (vaak) een extra zorgvraag.

We gaan in dit blok met elkaar bekijken:

  • Doelgroepen: Welke doelgroepen kun je tegenkomen?
  • Gespecialiseerde opvang: Waar kunnen deze kinderen terechtkomen? En waar kun jij dus ook aan het werk gaan?
  • Verzorgende taken: En wat vraagt dat dan van jou als GPM/PMKO?


Kwalificatiedossier

B1-K1 (algemeen)

  • heeft kennis van veel voorkomende gedragsproblematieken bij kinderen
  • kan signalen van sociale problematiek herkennen waaronder pesten, huiselijk geweld, kindermishandeling, ongeletterdheid, seksueel misbruik en actie ondernemen volgens wet- en regelgeving en het beleid /protocol van de organisatie

P1-K1-W4 (niveau 3)

  • Ze begeleidt het kind bij het omgaan met beperkingen of gedragsproblemen

P2-K1 (niveau 4)

  • heeft brede en specialistische kennis van begrippen en theorieën van leer-, gedrags- en opvoedingsproblemen
  • heeft kennis van begrippen en uitgangspunten m.b.t. doelgroepen in de kinderopvang


Theorie vind je onder andere in/op: 

  • Pedagogisch kader 4-13: H19 Profielen in de thematische buitenschoolse opvang
  • Pedagogisch kader 0-4: Deel 2, de praktijk heeft ieder hoofdstuk het onderwerp diversiteit
  • Pedagogisch kader: Samen verschillend

  • Boek: Pedagogisch medewerker kinderopvang PW (niveau 3)
    H3: Kinderen met specifieke begeleidingsbehoefte
    H3.4 Begeleiden van zorgkinderen
    H3.5 Begeleiding in de groep

  • Boek: Gespecialiseerd pedagogisch medewerker PW (niveau 4)
    Thema 5: Gespecialiseerde opvang
    H14 Doelgroepen gespecialiseerde opvang
    H15 Organisaties gespecialiseerde opvang
    H17 Huishoudelijke en verzorgende taken


Er is geen formatieve toets voor dit onderwerp. Je gaat vooral meer kennis opdoen over het thema specifieke doelgroepen, zodat je er goed op kunt inspelen bij examen C en D. En zodat je weet wat je allemaal kunt doen (met deze doelgroep) in de praktijk. 


De lessenserie kan er in dit blok zo uitzien, het kan zijn dat de docent andere keuzes maakt. 

Lesweek 
Onderwerp
Doel
Theorie
1
Introductie
Nulmeting: Wat weet je van doelgroepen.
Opbouw van het blok:
  • Doelgroepen: Welke doelgroepen kun je tegenkomen? (Handboek samenstellen)
  • Gespecialiseerde opvang: Waar kunnen deze kinderen terechtkomen? En waar kun jij dus ook aan het werk gaan?
  • Verzorgende taken: En wat vraagt dat dan van jou als GPM/PMKO?
Start uitleg verschillende doelgroepen. Welke zijn er?
Opdracht starten.
GPM B – H14.1 en H14.2
2
Doelgroepen
Maak  een hand-out (1 A4-tje), over een van de onderwerpen:
  • Welke doelgroep?
  • Welke specifieke activiteit zou bij deze doelgroep passen?
  • Filmpje van de doelgroep
  • Wat heeft deze doelgroep nodig om veilig te kunnen zijn op de opvang?
  • Doel: samen een doelgroepenboek maken
-GPM B – H14
-Pedagogisch kader 4-13: H19 Profielen in de thematische buitenschoolse opvang
-Pedagogisch kader 0-4: Deel 2, de praktijk heeft ieder hoofdstuk het onderwerp diversiteit
-Pedagogisch kader: Samen verschillend
-Sociale doelgroepen
3
Doelgroepen
Maak een een hand-out (1 A4-tje), over een van de onderwerpen:
  • Welke doelgroep?
  • Filmpje van de doelgroep
  • Welke specifieke activiteit zou bij deze doelgroep passen?
  • Wat heeft deze doelgroep nodig om veilig te kunnen zijn op de opvang?
  • Doel: samen een doelgroepenboek maken
-GPM B – H14
-Pedagogisch kader 4-13: H19 Profielen in de thematische buitenschoolse opvang
-Pedagogisch kader 0-4: Deel 2, de praktijk heeft ieder hoofdstuk het onderwerp diversiteit
-Pedagogisch kader: Samen verschillend
-Sociale doelgroepen
4
Doelgroepen
De verschillende hand-outs vormen een boek.
Presenteren aan elkaar. Handboek maken.
-GPM B – H14
-Pedagogisch kader 4-13: H19 Profielen in de thematische buitenschoolse opvang
-Pedagogisch kader 0-4: Deel 2, de praktijk heeft ieder hoofdstuk het onderwerp diversiteit
-Pedagogisch kader: Samen verschillend
-Sociale doelgroepen
5
Gespecialiseerde opvang
Op welke plekken kunnen leerlingen met specifieke doelgroepen terechtkomen?
Op welke plekken kunnen jullie (ook) aan het werk gaan?
GPM B – H16
6
Gespecialiseerde opvang
Op welke plekken kunnen leerlingen met specifieke doelgroepen terechtkomen?
Op welke plekken kunnen jullie (ook) aan het werk gaan?
GPM B – H16
7
Gespecialiseerde opvang
Op welke plekken kunnen leerlingen met specifieke doelgroepen terechtkomen?
Op welke plekken kunnen jullie (ook) aan het werk gaan?
GPM B – H16
8
Verzorgende taken
Als je aan de slag gaat bij de gespecialiseerde opvang, welke taken horen daar dan bij?
GPM B – H17
9
Verzorgende taken
Als je aan de slag gaat bij de gespecialiseerde opvang, welke taken horen daar dan bij?
GPM B – H17
10
Voortgangsweek
Geen formatieve opdracht bij dit blok.

Naar boven
/var/www/bib-pedagogisch-werk-davinci.learningmatters.nl