Plan van Aanpak - periode 9

Inleiding

Tijdens dit blok wordt de theorie over methodisch handelen herhaald. Zo gaan we het hebben over het inventariseren wensen en behoeften, de methodische cyclus, (professioneel) observeren, verantwoorden en evalueren.
Daarnaast wordt besproken hoe je een goede planning maakt voor de activiteiten, hoe je kunt samenwerken met ouders, wat zorgkinderen zijn en hoe je ze kunt begeleiden op de groep. Tenslotte wordt er besproken hoe je methodische interventies toegepast.

Deze periode staat helemaal in het teken van voorbereiding op examen D. Het betreft hier de volgende werkprocessen:

PMKO
GPM
  • B1-K1-W1: inventariseert de wensen en behoeften van het kind
  • P1-K1-W3: maakt een plan van aanpak voor de begeleiding  
  • P1-K1-W4: zorgt voor de uitvoering van een dagprogramma
  • B1-K1-W8: evalueert de werkzaamheden
  • P1-K1-W1 Voert gesprekken met de ouders/vervangende opvoeders en het kind
  • B1-K1-W7 Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat
  • B1-K1-W1: inventariseert de wensen en behoeften van het kind
  • P1-K1-W3: Ontwikkelt (mede) een begeleidingsplan
  • P1-K1-W4: biedt gespecialiseerde kinderopvang
  • B1-K1-W8: evalueert de werkzaamheden
  • P2-K1-W1: Voert gesprekken met de ouders/vervangende opvoeders en het kind
  • B1-K1-W7 Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat

 Er is geen extra toetsing meer. Het gaat nu immers om het examen.

Leerdoelen

  • Je ontwikkelt je vaardigheden om methodisch te handelen
  • Je hebt kennis van observeren en je bent in staat methodisch te observeren
  • Je inventariseert je de wensen en behoeften van een kind
  • Je hebt inzicht in verschillende instrumenten die je ondersteunen om methodisch te handelen
  • Je leert een plan te schrijven voor een kind volgens de methodische cyclus
  • Je leert hoe je kunt samenwerken met ouders
  • Je leert methodische interventies toe te passen

Leermiddelen

  • Boek gespecialiseerd pedagogisch medewerker deel A en PM-kinderopvang hoofdstuk 3.4-3.8
  • Boek methodisch handelen hoofdstukken: thema 2 hoofdstuk 3. Thema 3 hoofdstuk 6, 7, 8 en 9

planning periode 9

In deze planning staan de thema’s en de onderwijsdoelen. De docent kan een andere volgorde aanhouden.


Lesweek
Leeractiviteiten
Doelen
Lesmateriaal
1
Nulmeting
  • Je doet een 0- meting over methodisch handelen met behulp van de werkprocesformulieren
  • Werkprocesformulieren
2
Begeleiden van zorgkinderen
  • Je weet wat het betekent om zorgkinderen te begeleiden
  • Je weet hoe je tips uit het boek kunt verwerken in een plan van aanpak
  • Boek gespecialiseerd pedagogisch medewerker deel A en PM-kinderopvang hoofdstuk 3.4-3.8
  •  Boek methodisch handelen hoofdstukken: thema 2 hoofdstuk 3. Thema 3 hoofdstuk 6, 7, 8 en 9
3
Samenwerken met ouders
Huiswerk: neem een geanonimiseerd plan van de BPV mee of een leeg plan
  • Je legt uit waarom het belangrijk is om bij het opstellen van een plan samen te werken met ouders
  • Je vertelt hoe de samenwerking met ouders op jouw BPV-instelling geregeld is
  • Boek gespecialiseerd pedagogisch medewerker deel A en PM-kinderopvang hoofdstuk 3.4-3.8
  • Boek methodisch handelen hoofdstukken: thema 2 hoofdstuk 3. Thema 3 hoofdstuk 6, 7, 8 en 9
  • Geanonimiseerd of leeg plan van de BPV (zelf meenemen!)
4
Methodisch begeleiden van een groep
  • Je verdiept je in het geven van methodische begeleiding op de groep
  •  Je bedenkt met elkaar hoe je tips uit het boek kunt verwerken in je plan van aanpak
  • Boek gespecialiseerd pedagogisch medewerker deel A en PM-kinderopvang hoofdstuk 3.4-3.8
  •  Boek methodisch handelen hoofdstukken: thema 2 hoofdstuk 3. Thema 3 hoofdstuk 6, 7, 8 en 9
5
Relatie individueel plan/ groepsplan (format verantwoorden)
  • Je onderzoekt wat het verschil is tussen een activiteitenplan en een gewoon plan. (ex. C
  • Boek gespecialiseerd pedagogisch medewerker deel A en PM-kinderopvang hoofdstuk 3.4-3.8
  •  Boek methodisch handelen hoofdstukken: thema 2 hoofdstuk 3. Thema 3 hoofdstuk 6, 7, 8 en 9
6
Methodische interventies
  • Je onderzoekt het begrip methodisch interventies
  •  Je legt uit op welke wijze deze een plek kunnen krijgen in je plan
  • Boek gespecialiseerd pedagogisch medewerker deel A en PM-kinderopvang hoofdstuk 3.4-3.8
  •  Boek methodisch handelen hoofdstukken: thema 2 hoofdstuk 3. Thema 3 hoofdstuk 6, 7, 8 en 9
7
Methodische cyclus en methodisch handelen
  • Je haalt je kennis op over methodisch handelen
  •  Je kijkt hoe zat het ook alweer zat met de methodische cyclus
  • Boek gespecialiseerd pedagogisch medewerker deel A en PM-kinderopvang hoofdstuk 3.4-3.8
  •  Boek methodisch handelen hoofdstukken: thema 2 hoofdstuk 3. Thema 3 hoofdstuk 6, 7, 8 en 9
8
Inventariseren wensen en behoeften
  • Je haalt je kennis op over inventariseren wensen en behoeften.
  •  Je bespreekt hoe je op een goede manier kunt evalueren (format)
  • Boek gespecialiseerd pedagogisch medewerker deel A en PM-kinderopvang hoofdstuk 3.4-3.8
  •  Boek methodisch handelen hoofdstukken: thema 2 hoofdstuk 3. Thema 3 hoofdstuk 6, 7, 8 en 9
9
Oberveren
  • Je haalt je kennis op over objectief en professioneel observeren. Je bereidt je voor op examineren
  • Boek gespecialiseerd pedagogisch medewerker deel A en PM-kinderopvang hoofdstuk 3.4-3.8
  •  Boek methodisch handelen hoofdstukken: thema 2 hoofdstuk 3. Thema 3 hoofdstuk 6, 7, 8 en 9
De 10e week is voortgangsweek en zijn er geen reguliere lessen


Opdrachten

Naast de formatieve toetsen van het vak, maak je tijdens de les opdrachten. De vakdocent zal deze lesopdrachten plaatsen op It's Learning. Sommige opdrachten of formatieve toetsen moet je daar ook inleveren. Klik hier voor It's Learning en volg verder de instructies van je docent.

Naar boven
/var/www/bib-pedagogisch-werk-davinci.learningmatters.nl