Plan van Aanpak - periode 9
Inleiding
Tijdens dit blok wordt de theorie over methodisch handelen herhaald. Zo gaan we het hebben over het inventariseren wensen en behoeften, de methodische cyclus, (professioneel) observeren, verantwoorden en evalueren.
Daarnaast wordt besproken hoe je een goede planning maakt voor de activiteiten, hoe je kunt samenwerken met ouders, wat zorgkinderen zijn en hoe je ze kunt begeleiden op de groep. Tenslotte wordt er besproken hoe je methodische interventies toegepast.
Deze periode staat helemaal in het teken van voorbereiding op examen D. Het betreft hier de volgende werkprocessen:
Er is geen extra toetsing meer. Het gaat nu immers om het examen.
Leerdoelen
- Je ontwikkelt je vaardigheden om methodisch te handelen
- Je hebt kennis van observeren en je bent in staat methodisch te observeren
- Je inventariseert je de wensen en behoeften van een kind
- Je hebt inzicht in verschillende instrumenten die je ondersteunen om methodisch te handelen
- Je leert een plan te schrijven voor een kind volgens de methodische cyclus
- Je leert hoe je kunt samenwerken met ouders
- Je leert methodische interventies toe te passen
Leermiddelen
- Boek gespecialiseerd pedagogisch medewerker deel A en PM-kinderopvang hoofdstuk 3.4-3.8
- Boek methodisch handelen hoofdstukken: thema 2 hoofdstuk 3. Thema 3 hoofdstuk 6, 7, 8 en 9
planning periode 9
In deze planning staan de thema’s en de onderwijsdoelen. De docent kan een andere volgorde aanhouden.
Lesweek
|
Leeractiviteiten
|
Doelen
|
Lesmateriaal
|
1
|
Nulmeting
|
|
|
2
|
Begeleiden van zorgkinderen
|
|
|
3
|
Samenwerken met ouders
Huiswerk: neem een geanonimiseerd plan van de BPV mee of een leeg plan |
|
|
4
|
Methodisch begeleiden van een groep
|
|
|
5
|
Relatie individueel plan/ groepsplan (format verantwoorden)
|
|
|
6
|
Methodische interventies
|
|
|
7
|
Methodische cyclus en methodisch handelen
|
|
|
8
|
Inventariseren wensen en behoeften
|
|
|
9
|
Oberveren
|
|
|
De 10e week is voortgangsweek en zijn er geen reguliere lessen
|
Opdrachten
Naast de formatieve toetsen van het vak, maak je tijdens de les opdrachten. De vakdocent zal deze lesopdrachten plaatsen op It's Learning. Sommige opdrachten of formatieve toetsen moet je daar ook inleveren. Klik hier voor It's Learning en volg verder de instructies van je docent.
Naar boven